shein: Building the Indian Shein: چرا سرمایه گذاران در حال تزریق سرمایه در استارتاپ های جدید تجارت الکترونیک مد هستند

همه‌گیری به تجارت الکترونیک رونق بخشید، اما خرده فروشان مد را در موقعیت سختی قرار داد – فروش کاهش یافت و منابع مالی شروع به کاهش یافت زیرا مصرف کنندگان لباس های اوقات فراغت را ترجیح می دادند. اما با کاهش وضعیت کووید-19 این تغییر شروع شده است.

گروهی از خرده فروشان مد آنلاین که خریداران جوان را هدف قرار می دهند با حمایت سرمایه گذاران مخاطره آمیز پدید آمده است.

مدیران صنعت به ET گفتند که استارت‌آپ مد نیوم که به زنان Gen-Z لباس می‌فروشد، در مراحل نهایی بستن قرارداد تأمین مالی با سرمایه‌گذاران به رهبری صندوق سرمایه‌گذاری اولیه Fireside Ventures است.

Virgio که توسط Amar Nagaram مدیر اجرایی سابق Myntra تأسیس شد، تنها چند ماه پس از شروع این تجارت، 35 میلیون دلار با ارزشی نزدیک به 160 میلیون دلار به دست آورد. سرمایه گذاران همچنین چک های کوچک تری را در پلتفرم های مد رقیب کاهش می دهند. استارت‌آپ کشف مد Gen-Z، Stumbl، 1.6 میلیون دلار از Saama Capital و دیگران در جولای 2022 جمع‌آوری کرد، در حالی که سازنده کیف و کیف Zouk ماه گذشته 3 میلیون دلار از سرمایه‌گذاران به رهبری Stellaris Venture Partners جمع‌آوری کرد.

ET از طریق گفتگو با مدیران ارشد صنعت آموخته است که سرمایه گذاری های بیشتری در راه است.

شریک Fireside Ventures، Dipanjan Basu از اظهار نظر در مورد اینکه آیا این شرکت در حال سرمایه گذاری در Newme است یا خیر، خودداری کرد، اما گفت که شرکت VC متمرکز بر برند مصرف کننده، تزهایی در مورد مارک های فناوری مد دارد.

داستان های مورد علاقه خود را کشف کنید

shein: Building the Indian Shein: چرا سرمایه گذاران در حال تزریق سرمایه در استارتاپ های جدید تجارت الکترونیک مد هستند


سامیت جاسوریا، یکی از بنیانگذاران نیوم نیز از اظهار نظر خودداری کرد، اما گفت که علاقه سرمایه گذاران زیادی به استارتاپ او وجود دارد. «مارک های زیادی وجود خواهند داشت که مد منحصر به فرد و مقرون به صرفه را برای مشتریان Gen-Z حل می کنند و بر نیازهای مشتاق مد در سراسر کشور تمرکز می کنند، از جمله شهرها و شهرهای ردیف 2-3،” باسو، که قبلا مدیر مالی شرکت Myntra بود، گفت. “اینها با استفاده از فناوری سودآور و کارآمد خواهند بود.”

اندیشکده Pew Research هر کسی که بین سال‌های 1997 تا 2012 متولد شده باشد را Gen-Z توصیف می‌کند.

داستان مد GFX 1ETtech

مد سریع برای خریداران GenZ

این اقدام بزرگ در فضای فست مد آنلاین اتفاق می افتد و شرکت ها به دنبال ایجاد یک اکوسیستم در هند از ابتدا هستند. استارت‌آپ‌های مد جدید سعی می‌کنند خود را به عنوان جایگزینی برای شرکت‌های فعلی مانند Myntra متعلق به Flipkart، Reliance’s Ajio و Tata Cliq متمایز کنند.

در حالی که پلتفرم‌های موجود هنوز بر رویکرد «مبتنی بر فصل» متمرکز هستند، خرده‌فروشان جدید «مد سریع» را ارائه می‌کنند – تا حدی با الهام از خانه مد اسپانیایی زارا و شین چین، جایی که طرح‌ها و ظاهر به سرعت تغییر می‌کند.

سرمایه‌گذاران و بنیان‌گذاران ET معتقدند که دو حوزه فرصت وجود دارد: شرکت‌هایی که تلاش می‌کنند مدل شین چین را تکرار کنند و شرکت‌هایی که بر حل نیازهای خاص مصرف‌کننده تمرکز می‌کنند.

سال گذشته، Blissclub مستقر در بنگلور، که پوشاک فعال برای زنان هندی تولید می کند، 15 میلیون دلار به رهبری Eight Roads Ventures و Elevation Capital جمع آوری کرد.

فابل استریت، که لباس کار زنانه می فروشد، در سپتامبر 2022 در یک دور مالی به رهبری Fireside Ventures، 50 کرور روپیه به دست آورد.

داستان مد GFX 2ETtech

ساخت شین هند

شین پر دانلودترین اپلیکیشن مد و زیبایی در جهان است. اکثر شرکت هایی که مدل آن را تکرار کرده اند، موفق شده اند. در آگوست 2022، سیدر مستقر در هنگ کنگ تنها دو سال پس از راه اندازی به اسب شاخدار تبدیل شد.

در حالی که هند پس از درگیری مرزی با چین، شین را ممنوع کرده است، سرمایه گذاران می گویند که هیچ کس نتوانسته است این فضا را به درستی پر کند. Rahul Choudhary، شریک Stellaris Venture Partners گفت: “فرصت های زیادی برای ساخت یک مدل شین در هند وجود دارد.”

Urbanic مستقر در لندن، که توسط Nexus Venture Partners و Sequoia Capital حمایت می‌شود، بزرگ‌ترین بازیکن در میان شرکت‌هایی است که تلاش کردند شکاف ایجاد شده توسط Shein را پر کنند. مدیران این صنعت گفتند که محصولات فروخته شده توسط Urbanic عمدتا از چین وارد شده و رشد درآمد آن متوقف شده است.

درخواست ایمیل ارسال شده به Urbanic بی پاسخ ماند.

در چالش های هند بسازید

شرکت هایی مانند Virgio، Newme و Includ می خواهند به جای پلی استر که به طور گسترده در مد سریع استفاده می شود، پوشاک را با پارچه پنبه ای در هند تولید کنند. اما ساخت لباس های مد سریع در هند آسان نخواهد بود زیرا نیاز به سیم کشی مجدد در زنجیره تامین دارد.

کارخانه‌های پوشاک هند به پذیرش مقادیر بالاتر حداقل سفارش (MOQ) در هر طرح یا لباس عادت دارند. اگرچه برندهای فست مد مجموعه بسیار وسیع تری نسبت به برندهای مد معمولی می فروشند، اما نمی خواهند 1000 واحد از یک طرح یا لباس خاص را در خود جای دهند. این به آرامی در هند در حال تغییر است و استارت آپ های مد سریع در خط مقدم این تغییر قرار دارند.

باسو گفت: “هند پتانسیل ایجاد یک اکوسیستم تولید مد و زنجیره تامین مانند چین را دارد.” تولیدکنندگان و کارخانه‌های کوچک‌تر مد B2B با توجه به تعهدات تجاری مستمر، با MOQ‌های کوچک‌تر موافقت می‌کنند.

Nagaram از Virgio گفت که رشد شرکت های مد فوق سریع در دهه گذشته به زیرساخت های کارخانه هوشمند ساخته شده توسط چین نسبت داده می شود. این کارخانه ها نه تنها بسیار پاسخگو هستند بلکه مقیاس پذیر نیز هستند. او گفت که تولید هند با تولید چین متفاوت خواهد بود.

داستان مد GFX 3ETtech

او گفت: «در هند، ما کارخانه‌های کوچک‌تری داریم که هر کدام 100/200 دستگاه دارند. کاری که ما سعی می کنیم انجام دهیم این است که همه کارخانه ها را به هم متصل کنیم و یک کارخانه هوشمند مجازی بسازیم. داستان مد سریع هند بسیار متفاوت از چین خواهد بود. این فناوری به رهبری خواهد بود، نه کارخانه ای.»

حتی بازیگران خاص زنجیره تامین نیز در حال ظهور هستند. ET در 4 آوریل گزارش داده بود که شرکت تجارت الکترونیک مد B2B Zoyd 3.5 میلیون دلار سرمایه اولیه از سرمایه گذاران به رهبری Lightspeed Venture Partners جمع آوری کرده است. استارت آپ مستقر در گورگان بر برندهایی که در فضای مد سریع هستند تمرکز می کند و بر اساس نیازشان، محصولات نهایی را در 21 روز به آنها می دهد.

آنکیت جیپوریا، یکی از بنیانگذاران Zyod، گفت: «از آنجایی که یک صنعت با عمق بالا هستند – که دو بار در سال راه اندازی می شود – اکنون برندها باید محصولات را با سرعت بسیار بیشتری عرضه کنند.

مدل با عرض زیاد و عمق کم

رویکرد پهنای بالا و عمق کم به معنای داشتن مجموعه ای گسترده تر اما با موجودی کمتر در هر طرح است. باسو از Fireside گفت که پلتفرم‌های به اصطلاح فناوری مد شرکت‌های ارزشمندی را ایجاد خواهند کرد اگر به اقتصاد واحدهای مثبت ضربه بزنند.

خواه اسمش را شین بگذاری یا نه. چگونه یک مدل بدون موجودی ایجاد می کنید، چگونه از داده ها، AI-ML برای شناسایی روندها استفاده می کنید؟ این یک مشکل فنی از بالاترین درجه است. هر کسی که آن را شکست دهد، با ارزش ترین شرکت مد در آینده خواهد بود.»

به گفته کارشناسان، گروه هدف مشتریان – Gen Z – خریداران آنی بیشتری هستند و مدل عمق کم با عرض بالا تنها راه برای هدف قرار دادن آنها است.

آشوین راستوگی، یکی از بنیانگذاران برند پوشاک بچه گانه سریع و مد، Includ، می گوید: «برای خریدهای فوری، به پهنای بزرگی نیاز دارید که برای آن به فناوری نیاز دارید. او گفت: «با فناوری، می‌توان در ماه مارس یک برنامه جمع‌آوری تابستانی تهیه کرد، می‌توانید یک دسته کوچک را به بازار ارسال کنید، بازخورد فوری دریافت کنید و محصولاتی که کار می‌کنند را دو برابر کنید. راستوگی یکی از مدیران سابق اوربانیک است.

او گفت عرض زیاد به برندها کمک می کند تا مشتریان را از طریق کانال های رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام هدف قرار دهند.

چه برسد به مقامات مستقر

این فقط مصرف کنندگان Gen-Z نیستند، رفتار کاربران در حال تغییر است زیرا آنها به دنبال مارک های فراتر از بازارهای بزرگ هستند. باسو از Fireside گفت: “بازارهای تجارت الکترونیک کنونی ساختن مدلی مانند این را دشوار خواهند داشت، زیرا آنها بسیار بزرگ هستند و مشوق های آنها در جای دیگری نهفته است. مدل های تجاری آنها برای برنامه ریزی موجودی به موقع ساخته نشده اند.”

بلوغ لجستیک تجارت الکترونیک در هند نیز نقشی در هموار کردن راه برای ظهور برندهای مد عصر جدید ایفا می‌کند و در زمان‌بندی تحویل، برندها و بازارها را در موقعیتی برابر قرار می‌دهد. راستوگی گفت: «فکر می‌کنم در شهرهای درجه یک، لجستیک و خدمات مشتری با ساختارهای هزینه رقابتی بالغ شده‌اند».

همه گفته‌ها، کارآفرینان و سرمایه‌گذاران امیدوارند که این پلت‌فرم‌های مد بتوانند به کسب‌وکارهای چند میلیون دلاری تبدیل شوند، حتی در شرایطی که چندین برند آنلاین D2C فروش خود را در میان افزایش هزینه‌های تبلیغات آنلاین مشاهده می‌کنند. پرسش‌های ایمیلی ارسال شده به Myntra و Ajio پاسخی دریافت نکردند.