در اولین پیشنویس بیانیه سیاستگذاری که روز دوشنبه منتشر شد، این گروه سیاستهایی را برای مسیریابی آسان کارآفرینان در سراسر کشورهای G20، تدوین سیاستهای ملی مربوط به استارتآپ برای دسترسی به بازارهای یکدیگر، و در دسترس قرار دادن محصولات بدهی و بدهی خطرپذیر برای استارتآپها پیشنهاد کرده است. همچنین پیشنهاد ایجاد و اتخاذ یک چارچوب تعریف جهانی برای استارت آپ ها در سراسر کشورهای G20 را ارائه کرده است.
این گروه به رهبری چینتان وایشناو، رئیس استارت آپ 20 هند، در پیشنویس گفت: «دسترسی استارتآپها به بازارهای سرمایه عمومی در سراسر کشورهای G20 را با فعال کردن فهرستهای فرامرزی تسهیل کنید».
همچنین خواستار ایجاد یک پلتفرم مشارکت مشترک بین کشورهای G20 برای ارتقای همکاری و ایجاد یک سازمان یا پلتفرم با رهبری چرخشی برای ترویج “همکاری فعال” در بین اکوسیستم های استارتاپی و فعال کردن گزینه های تامین مالی شده است.
در این بیانیه آمده است: «برای تشویق شرکتهایی که با استارتآپها همکاری میکنند راهحلهایی را ایجاد کنید. سیاستهایی را برای تشویق استارتآپها به شرکت در مناقصات دولتی و پروژههای کلیدی ایجاد کنید».
دوره نظرات عمومی تا 27 مه 2023 باز خواهد بود و نسخه نهایی بیانیه خط مشی شامل ورودی های دریافت شده از ذینفعان در سراسر کشورها می شود.
داستان های مورد علاقه خود را کشف کنید
طبق پیشنویس، «هماهنگی بسیار کمی در نحوه تعریف استارتآپها و طراحی سیاستهای حمایتکننده از آنها در بین کشورها وجود دارد». این گروه گفت: «کشورهای G20 را تشویق کنید تا سیاستهای ملی مربوط به استارتآپ خود را تدوین کنند… سیاستهایی را ترویج کنید که تجارت و سرمایهگذاری جهانی با محوریت استارتآپ را تسهیل و تشویق میکند.»
یک تعریف رایج از استارتاپ ها برای یکنواختی در ارزش گذاری و مالیات آنها بسیار مهم است. طبق وزارت ارتقای صنعت و تجارت داخلی (DPIIT)، یک واحد تجاری تا 10 سال از تاریخ تأسیس خود یک استارت آپ در نظر گرفته می شود، در صورتی که گردش مالی آن برای هر یک از سال های مالی از زمانی که ادغام از 100 کرور روپیه تجاوز نمی کند. برخی از اعضای گروه ۲۰، از جمله اعضای اتحادیه اروپا، استارتآپها را به عنوان نهادهایی تعریف میکنند که کمتر از ۱۰ سال از راهاندازی آنها میگذرد، در مدلهای محصول و کسبوکار نوآوری میکنند و هدفشان گسترش است. کره جنوبی همه شرکت های کوچک و متوسط را به عنوان استارت آپ تعریف می کند.
هند در یک سال گذشته شاهد رشد 40 درصدی در تعداد استارتآپهای ثبتشده در DPIIT بوده است، یعنی حدود 29000 استارتآپ، که مجموع استارتآپهای ثبتشده را به 95000 رساند.
بیانیه استارتآپ 20 هند خواستار اتخاذ سیاستهای کلیدی ویژه استارتآپها، مقررات محلی و بهترین شیوهها شده است که استارتآپها را قادر میسازد تا به راحتی به بازارهای کشورهای G20 دسترسی داشته باشند، علاوه بر تخصیص بودجه و کمکهای بلاعوض بهطور خاص برای بخشهایی که به سرمایه بیمار نیاز دارند.