xpressbees: Khazanah مالزی به Elevation 40 میلیون دلار برای 3 درصد از سهام Xpressbees پرداخت می کند.

منابع مطلع در این باره گفتند، صندوق ثروت دولتی Khazanah Nasional مالزی با پرداخت 40 میلیون دلار از طریق فروش سهام ثانویه، حدود 3 درصد از سهام شرکت لجستیک Xpressbees را که متمرکز بر تجارت الکترونیک است، تصاحب کرده است. افراد مطلع گفتند که Xpressbees دور تأمین مالی را با حق بیمه 25 تا 35 درصد تسهیل کرده است و آن را در حدود 1.3 تا 1.4 میلیارد دلار ارزیابی می کند.

این افراد افزودند که شرکت Elevation Capital، پیش از این سیف شرکا، بخشی از سهام خود را به خزانه فروخته است.

شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر متمرکز بر هند، پس از این دور، حدود 2 درصد از سهام این شرکت را در اختیار خواهد داشت که نسبت به 13 درصدی که در Xpressbees متعلق به آن بود، کمتر است.
سرمایه‌گذار اولیه در Paytm، Swiggy و Meesho، صندوق VC در سال 2015 با جدا شدن شرکت لجستیک از مادر اصلی خود، FirstCry، سهامی در Xpressbees تخصیص یافت. .

در سال 2021، Elevation با فروش حدود 10 درصد از سهام FirstCry که دوازده سال پیش توسط Supam Maheshwari، Amitava Saha، Prashant Jadhav و Sanket Hattimattur تأسیس شد، خروج کامل کرد.

داستان های مورد علاقه خود را کشف کنید

در حالی که ماهشواری مدیر عامل FirstCry است، ساها مدیر اجرایی Xpressbees است.

یکی از افراد مطلع گفت: “این دومین رویداد نقدینگی بزرگ برای Elevation از Xpressbees در یک سال گذشته است… در آگوست سال گذشته، آنها با فروش بخشی از سهام خود به Avendus Future Leaders Fund حدود 25 میلیون دلار به دست آوردند.” . در طی ۱۲ تا ۱۸ ماه گذشته، Elevation حدود ۱۲۰ میلیون دلار از سرمایه گذاری Xpressbees خود برداشت کرده است.

Xpressbees در زمانی که استارت آپ لجستیک مستقر در پونا 300 میلیون دلار جمع آوری کرد، 1.1 میلیارد دلار ارزش داشت که 100 میلیون دلار آن سرمایه اولیه بود، در حالی که بقیه از طریق فروش سهام ثانویه بود.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی با بلیت‌های بزرگ مانند Blackstone، TPG و دیگران در تامین مالی سرمایه‌گذاری کرده بودند. شخصی که قبلاً در این گزارش به آن اشاره شد، گفت: طی این معامله، Elevation خروجی حدود 55 میلیون دلاری را ثبت کرد.

این منبع افزود: “ممکن است در اواخر سال جاری یک معامله ثانویه بزرگتر دیگر در شرکت وجود داشته باشد، جایی که ممکن است چنین خروجی های بیشتری رخ دهد.”

هنگامی که با ساها از Xpressbees تماس گرفتیم، سرمایه گذاری Khazanah را بدون اظهار نظر در مورد جزئیات معامله تایید کرد. او از اظهار نظر در مورد معاملات آتی خودداری کرد.

معاملات ثانویه در تمرکز

آخرین تراکنش در Xpressbees مطابق با معاملات ثانویه اخیری است که در شرکت‌های بزرگ اینترنتی مانند معامله خرده‌فروش عینک لنزکارت با سازمان سرمایه‌گذاری ابوظبی (ADIA) و گفتگوهای جاری خرده‌فروش محصولات مادر و نوزاد FirstCry با صندوق‌های مستقلی که سافت‌بانک در آن فروشنده است، انجام شده است. .

ET همچنین در ژانویه گزارش داد که دو نفر از حامیان اولیه Flipkart – صندوق سرمایه گذاری Accel Partners و Tiger Global مستقر در نیویورک در حال مذاکره برای فروش باقی مانده سهام خود در شرکت تجارت الکترونیک به والمارت مادر هستند.

در یک معامله ثانویه، سهام بین سرمایه گذاران جدید و موجود معامله می شود و بنابراین سرمایه به شرکت نمی رود.

“فرصت بزرگی برای اختلال در تدارکات به رهبری فناوری وجود دارد. ما یک برند پیشرو ایجاد کرده‌ایم اما هنوز در مراحل اولیه رشد خود هستیم. ما به مسیر خود ادامه می دهیم تا به یک بازیکن تدارکاتی برتر تبدیل شویم و به دنبال استفاده از هر فرصت استراتژیک هستیم. ساها به ET گفت: خزانه ناسیونال با سرمایه بلندمدت صبور خود شریکی عالی برای ما در این سفر است.

امور مالی Xpressbees

در حالی که سرمایه‌گذاران جدید در Xpressbees وارد بازار می‌شوند، شرکتی که با Delhivery در فهرست عمومی رقابت می‌کند، به شدت در حال گسترش است و سهم بازار را از رقبا خارج می‌کند.

ET سال گذشته در نوامبر گزارش داده بود که Xpressbees تعداد بیشتری از محموله های روزانه را نسبت به بازیکن شماره دو قبلی Ecom Express ثبت می کند. در حال حاضر Delhivery بزرگترین شرکت لجستیک جدید شخص ثالث در کشور است.

Xpressbees درآمد عملیاتی بیش از 1900 کرور روپیه در سال مالی 22 به دست آورد و منابع گفتند که تخمین زده می شود که این شرکت در سال مالی اخیر بسته شده منتهی به 31 مارس 2023 30 تا 40 درصد رشد داشته باشد.

این شرکت ضررهای خود را از 63 کرور در سال مالی 21 به حدود 27 کرور روپیه در سال مالی 22 کاهش داد. برآوردهای سال مالی 23 بر اساس اعداد حسابرسی نشده است.

یکی از افراد در مورد این اعداد گفت: “تا سه ماهه سوم سال مالی 23 تا 40 درصد رشد کردند.” پیش بینی می شود که آنها روزانه حدود 1.4 تا 1.5 میلیون محموله داشته باشند.

Xpressbees با چندین پلتفرم تجارت الکترونیک مانند Flipkart، Amazon، Meesho، Tata Cliq و همچنین مارک های مستقیم به مصرف کننده (D2C) کار می کند.

سال گذشته، همچنین خدمات تحویل همان روز و روز بعد را به برندهای D2C و برندهای آفلاین بزرگ که از طریق بیش از 50 انبار خود در سراسر کشور وارد تجارت آنلاین می شوند، معرفی کرد.