دو نفر آگاه به ET گفتند که ZestMoney در حال بررسی کسری از تجارتی است که حتی چند ماه پیش در حال پردازش آن بود، عمدتاً به این دلیل که وام دهندگان آن در معرض کاهش قرار گرفتن در معرض شرکت هستند.
یکی از آنها گفت که این شرکت حتی چند ماه پیش با نرخ سالانه حدود 200 کرور روپیه پرداخت می کرد که در ماه گذشته به نصف کاهش یافت و ممکن است در این ماه بیشتر کاهش یابد. او افزود که ZestMoney در اوج خود با نرخ سالانه 600 کرور روپیه پرداخت می کرد.
بنیانگذاران لیزی چاپمن، پریا شارما و آشیش آنانتارامان روز دوشنبه به بقیه اعضای تیم گفته بودند که شرکت را ترک می کنند.
در حال حاضر، با رهبری مدیران ارشد شرکت Mohit Chhajer، Mandar Satpute و Abhishek Sharma، سرمایه گذار Quona Capital در تلاش است تا با 175 کارمند که هنوز در شرکت هستند، چرخش شرکت را رهبری کند.
داستان های مورد علاقه خود را کشف کنید
ZestMoney هیچ نظری در مورد درخواست ایمیل ET ارائه نکرد در حالی که سخنگوی Quona Capital گفت که آنها به همراه شرکت فینتک استرالیا Zip، Flourish Ventures، Omidyar Network و Scarlet Digital، در حال تشکیل یک دور بودجه برای حمایت از رشد آینده کسبوکار و تامین مالی هستند. مسیر سودآوری
ZestMoney وامهای بادوام مصرفکننده و گزینههای «اکنون بخرید بعداً بپردازید» را برای بخشهای مختلف مد، دکوراسیون خانه، سفر و آموزش در هر دو صورت آنلاین و آفلاین ارائه میدهد. آن را عمدتاً با تأمین منابع آن از شرکای وام دهنده سریع اعتبار پرداخت می کند. در حالی که این شرکت دارای NBFC داخلی است، اما به سختی وام های خود را دریافت می کند.
همچنین بخوانید: چرا معامله PhonePe-ZestMoney شکست خورد؟
شرکای محتاط
با آشفتگی شرکت، شرکای وام دهی آن محتاط شدهاند، زیرا وامهایی که از طریق ZestMoney اعطا میشود در نهایت به حساب خود باقی خواهند ماند و ممکن است به داراییهای بد سقوط کنند.
“معمولا، یک وام دهنده موافقت می کند که با یک فین تک بر روی یک ترتیب وام دهی مشترک یا بر روی یک ترتیبات منبع یابی کار کند. اگر خود فینتک دچار آشفتگی است، پس چگونه میتوانیم به مشتریانی که از طریق آنها وارد میشوند اعتماد کنیم؟» یک بانکدار ارشد با یک بانک بخش خصوصی که با چندین فین تک کار می کند، گفت.
او گفت چنین حوادثی نشان میدهد که اتکای شدید به فینتکها به منبع کسبوکار میتواند به نهادهای وامدهی تحت نظارت بازگردد. از این گذشته، وامها فقط روی دفاتر وام دهندگان قرار دارند و باید به بانک مرکزی هند (RBI) گزارش شوند.
وام دهندگان سنتی بر اساس ترتیبات معینی برای پیشفرض وام و سطح اعتماد مدیریت فینتک با فینتکها شریک میشوند. اگر استارتآپ در چنین شرایط دشواری سپری کند، وام دهندگان از انجام تجارت با آنها اجتناب میکنند.
یکی از افراد ذکر شده در بالا گفت: “از آنجایی که شرکت از نظر مالی در وضعیت بدی قرار دارد، وام دهندگان ممکن است کند پیش روند.”
DMI Finance، Tata Capital و IIFL از جمله NBFC های بزرگی هستند که با ZestMoney کار می کنند. در میان بانک ها، بانک ICICI و CSB بانک وجود دارد.
سرمایه گذاران و بنیانگذاران
ZestMoney یکی از وام دهندگان فینتک با سریعترین رشد در کشور بود. آنها سرمایهگذارانی مانند PayU، Ribbit Capital، Quona Capital و Omidyar را وارد شرکت کردند که مجموعاً 134 میلیون دلار از طریق چندین دور سرمایهگذاری به شرکت تزریق کردند.
دادههای Tracxn نشان میدهد که پس از دور سرمایهگذاری سری C، که در ژوئن 2022 بسته شد، ZestMoney به ارزشی در حدود 450 میلیون دلار دست یافت.
با این حال، زمانی که PhonePe مشکلاتی را که در فرآیند بررسی دقیق برای خرید ZestMoney پیدا کرد، گزارش کرد، مشکلات تشدید شد. یونیکورن پرداخت های متعلق به والمارت، بدهی 18 میلیون دلاری به ZestMoney را رد کرد. همانطور که ET برای اولین بار گزارش داد، PhonePe 90 میلیون دلار پول نقد برای ZestMoney ارائه میکرد، که این معامله همچنین مستلزم پرداخت بدهی ZestMoney و پرداخت 10 میلیون دلاری بنیانگذار بود. اما این معامله در نهایت به هم خورد.
یکی از افرادی که قبلاً ذکر شد، گفت: «سرمایهگذاران در این معامله پولی به دست نمیآوردند، بهویژه سرمایهگذارانی که در دورهای بعدی آمدند، که میتوانست منجر به آشفتگی در معامله PhonePe شود. او افزود: “این یک مورد کلاسیک از سرمایه گذاران و بنیانگذاران است که سعی می کنند راه های مختلفی را ترسیم کنند.”
در حالی که اعلام خروج بنیانگذاران در روز دوشنبه انجام شد، ET میداند که بنیانگذاران بیش از پنج ماه است که از فعالیتهای روزانه در ZestMoney خارج شدهاند. از آنجایی که فرآیند فروش با شکست مواجه شد و کارمندان شروع به خروج کردند، شرکت به حالت خلبان خودکار رفت.
چندین بنیانگذار فینتک ET با آنها صحبت کرد گفت: اگر مشکلاتی در مورد کیفیت دارایی ZestMoney وجود داشت، شرکای وام دهی آن میتوانستند به آنها اشاره کنند. با توجه به اینکه ZestMoney تا سال گذشته به شدت وام می داد، وام دهندگان آن باید از تجارت آن اطمینان داشته باشند.
اینکه آیا چنین فروپاشی تأثیر بیشتری بر بخش وامدهی دیجیتال خواهد گذاشت یا خیر، چیزی است که باید مراقب آن بود.
برچسب سفید، فروش سخت
ZestMoney شرط بندی کرده است که با دور شدن از منبع یابی کسب و کار و فروش پلتفرم خود به عنوان راه حلی با برچسب سفید به وام دهندگان و NBFCها، به سمت خود برگردد. سامیر نیگام، موسس و مدیر عامل PhonePe روز دوشنبه در توییتی گفت که PhonePe یک کپی از LSP خود گرفته و 150 کارمند Zest را نیز به کار گرفته است.
اما ارزش پلت فرم ZestMoney مورد سوال قرار گرفته است. یکی از بنیانگذاران فین تک گفت: «دوران LSP (ارائه دهندگان خدمات وام) به پایان رسیده است زیرا همه وام دهندگان فین تک و NBFC ها به سمت مشارکت های وام دهی مشترک و وام دادن از طریق کتاب های خود حرکت می کنند. از کسب و کار ZestMoney آگاه است. «بهعلاوه، با تخلف زیاد در کتابهایشان، برای آن شرکت (ZestMoney) اثبات تواناییهای منبعیابی و جمعآوری خود (به ویژه با شرکای بزرگتر) دشوار خواهد بود.»
ZestMoney در حال پرداخت وام های خود است و با بازیکنانی که از پلتفرم آن استفاده می کنند رقابت خواهد کرد. آن شخص گفت که چگونه این کار انجام خواهد شد نیز یک سوال است.
(با ورودی های Tarush Bhalla)